Waarom u als start-up gebruik moet maken van een CRM-systeem

Wanneer u als start-up begint, of al een tijdje bezig bent dan wilt u de relatie met uw klanten op een duurzame manier opbouwen. Op welke manier u deze relaties onderhoudt is daarbij van groot belang. Zo is het namelijk mogelijk om met een CRM-systeem al vanaf de start voldoende aandacht te besteden aan de contactmomenten met uw klanten. Op welke gebieden een CRM-systeem uw start-up kan ondersteunen leest u in dit artikel:

  1. Genereer en onderhoud uw leads gemakkelijk

 Om klanten te krijgen is het nodig om eerst leads te genereren. Dit kan gebeuren op veel verschillende manieren en via veel verschillende kanalen. Doordat er op deze manier data binnenkomt via verschillende kanalen is het nodig om dit op een centrale manier te kunnen managen. Zo kunnen er gemakkelijk analyses uitgevoerd worden die uiteindelijk het succes kunnen meten van de verschillende campagnes die zijn opgezet. Door de verzameling van al deze kanalen in een CRM-systeem heeft u ook de mogelijkheid om te bepalen welke kanalen het meest geschikt zijn voor verschillende typen activiteiten. Ook het herleiden van de leadbronnen kan gemakkelijk via een goed ingericht CRM-systeem.

  1. Zorg voor een transparante werkomgeving

Als start-up is het onderhouden van verschillende verantwoordelijkheden binnen uw organisatie een groot onderdeel van uw prestaties. Met behulp van een CRM-systeem verdeelt u gemakkelijk de verschillende verantwoordelijkheden binnen uw bedrijfsvoering. Dit biedt ook de mogelijkheid voor uw personeel om op de hoogte gesteld te worden van de werkzaamheden van collega’s. CRM-software bevat namelijk workflows waarmee u taken, deals en contacten automatisch aan uw teamleden kunt toewijzen. Dit verbetert en versnelt de interne communicatie voor uw werknemers. Op deze manier groeit de productiviteit binnen uw bedrijf door het gemakkelijk toewijzen en verdelen van de taken binnen uw start-up.

  1. Vergroten van de flexibiliteit van werkplaatsen

Vooral voor uw salesteam komt het regelmatig voor dat bepaalde werkzaamheden uitgevoerd moeten worden op verschillende locaties. Hierdoor zijn ze niet altijd beschikbaar op kantoor en hebben ze niet gelijk toegang tot alle klantdata binnen het bedrijf.

Het is waardevol als ze altijd en overal toegang hebben tot de informatie over belangrijke deals, activiteiten, taken en contacten die aan hen zijn toegewezen. Vandaar dat het mogelijk is om met een CRM-systeem uw sales professionals toegang te geven om via hun smartphone klantdata in te zien. Zo zijn uw sales professionals constant op de hoogte van de meest actuele informatie over leads of klanten.

Wanneer u denkt dat deze punten van grote waarde kunnen zijn voor uw start-up, zorg er dan voor dat u bij uw CRM-pakketselectie rekening houdt met de bovenstaande punten. Er zijn namelijk veel verschillende typen software en bijbehorende functies. Sommige zijn overbodig en sommige zijn juist wel van toepassing. Breng dit voor uzelf duidelijk in kaart om uiteindelijk succesvol te zijn bij de implementatie van een CRM-systeem.

https://crmexcellence.nl/crm-pakketselectie/