ADHD na school

De meeste vooruitstrevende leraren en instructeurs begrijpen hoe ze kunnen voldoen aan de speciale behoeften van kinderen met ADHD. Helaas doen veel ouders dat niet.

ADHD is een acroniem voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Kinderen met ADHD worstelen met aandachtsproblemen, evenals hyperactiviteit. Leraren zijn opgeleid om ADHD-kinderen te helpen omgaan met hun persoonlijke obstakels en hun leerpotentieel te ontmoeten. Ouders kunnen het echter vaak moeilijk vinden om kinderen na schooltijd veilig bezig te houden.

Als uw kind ADHD heeft, is de eerste stap om de juiste naschoolse activiteit te kiezen, te begrijpen hoe hij of zij wordt beïnvloed door de aandoening. Als uw kind geïnteresseerd is in sport, moet u weten of hij of zij wordt afgeschrikt door hevige concurrentie of te competitief is. Is het gemakkelijk voor uw kind om samen te gaan met teamgenoten? Produceert uw kind emoties, of is communicatie een probleem?

Lichaamsbeweging is gunstig voor alle kinderen, en misschien nog meer voor kinderen met ADHD. Oefening kan de extra energie opgebruiken en de hersenen helpen stimuleren. Teamactiviteiten bieden kinderen waardevolle sociale vaardigheden en discipline. Als uw kind de teamsporten afschuwt, wilt u misschien naar activiteiten als zwemmen, dansen, fietsen of gymnastiek kijken. Vechtsporten zijn een geweldig alternatief, omdat ze zelfverdedigingstechnieken leren, samen met discipline, geduld en zelfbeheersing.

Sommige kinderen hebben de neiging zich te richten op beeldende kunst in plaats van op atletiek. Lastig als je op schoolreis bent. Er zijn prachtige mogelijkheden op de middelbare school voor artistieke kinderen met ADHD. Acteer- of improvisatielessen bieden een geweldige vorm van creatieve expressie en beweging. Drama-lessen kunnen het kind ook ruimschoots de gelegenheid bieden om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Muziek, kunst of dans kunnen een kind met ADHD helpen bezig te blijven en te entertainen, terwijl het een waardevol gevoel van eigenwaarde en prestatie biedt.

Scouting is een andere goede naschoolse optie. Girl Scouts, Boy Scouts en andere community-oriented clubs leren kinderen sociale vaardigheden en persoonlijke waarden. Zoals alle kinderen doen kinderen met ADHD graag mee aan projecten met speciale interesses en helpen ze met gemeenschapsinspanningen zoals parkopruimprojecten.

Welk schoolprogramma je ook kiest, zorg er regelmatig voor dat je de voortgang van je kind bewaakt. Vraag de coach, instructeur of counselor van je kind om hulp bij het beoordelen van de ontwikkeling van je kind. Als u van mening bent dat hij of zij niet van het programma profiteert, moet u misschien overwegen om de activiteit te wijzigen.

Elk naschoolse programma dat het zelfvertrouwen van uw kind verhoogt, is goed, maar bepaalde activiteiten kunnen schadelijk zijn voor de ontwikkeling van een kind dat lijdt aan ADHD. Overmatig gebruik van de televisie moet worden vermeden, evenals bepaalde computer- en videogames. Deze activiteiten omvatten geen interactie en kan uw kind te laten voelen meer des te meer geïsoleerd. Kinderen met ADHD kunnen het soms moeilijk vinden om onderscheid te maken tussen goede en slechte berichten, zodat ze geneigd zijn ongepaste acties te vertonen of tegengestelde berichten uit te voeren. Aan de andere kant zijn groepsactiviteiten waarbij een kind moet wachten om geduldig te wachten op zijn of haar beurt mogelijk geen succes.

Kinderen met ADHD zijn normale kinderen met een bovengemiddelde uitdaging. Het is belangrijk om hen toe te staan om met hun leeftijdsgenoten deel te nemen aan reguliere naschoolse programma’s. Neem de tijd om de opties met je kind te bespreken en kies naschoolse activiteiten die voldoen, uitdagend en vooral lonend zijn.

http://www.obs-buinen.nl/