Prijs en promotie: Creatieve prijsstrategieën

Bedrijven kunnen creatieve prijsstrategieën gebruiken om de inkomsten te maximaliseren. Met name in moeilijke economische tijden kunnen creatieve prijsstrategieën u helpen om de winst te verhogen, terwijl uw concurrenten last hebben van omzetdaling.

Naast het uitgebreide aanbod aan prijsstrategieën, kunt u ook interesseren om met uw prijsstelling te spelen wanneer tijden moeilijk worden. Ongunstige economische klimaten kunnen u ertoe brengen om creatieve prijsstrategieën te overwegen. Creatief kan niet tegen de wet worden begrepen, maar je moet ze voorzichtig gebruiken. Creatieve prijsstrategieën kunnen snel leiden tot vervreemding van klanten als je meer betaalt dan wat de klant eerlijk is.
3 Voorbeelden van creatieve prijsstrategieën
Variabele prijzen

Variabele prijsstelling betekent meer kosten voor een item in tijden van hoge vraag. Tijdens vraagpieken, verhoogt u gewoon de prijzen omdat de verhouding tussen vraag en aanbod de prijs definieert. Zo is het eigenlijk een van de meest fundamentele en logische prijsstrategieën! In veel bedrijven wordt vaak gebruik gemaakt van variabele prijsstelling. Zo kun je bijvoorbeeld merken dat de bioscoop duurder is in de avond, dus tijdens tijden van piekvraag. Maar ook de lokale ijsleverancier kan variabele prijzen overwegen. Op een warme en zonnige dag, wanneer iedereen plotseling een ijs wilt, kan de ijsverkoper de prijs verhogen. Vooral, als zijn ijsvoorziening niet alleen groeit omdat het heet is. Hij profiteert gewoon van een verschuiving in de verhouding van vraag en aanbod – en maximaliseert zijn inkomsten.

Reserveprijs

Creatieve prijsstrategieën omvatten ook omgekeerde prijsstelling. Klanten kunnen bepaalde diensten of producten reserveren en meer betalen voor hen – en als ze niet verschijnen, kan het bedrijf nog geld verdienen. Deze techniek wordt gebruikt in bioscopen en broadway theaters: ze maken meer geld op sommige stoelen. Bioscopen en theaters staan ​​klanten in staat om een ​​plaats te reserveren voor een bepaalde prestatie, maar annuleren op het laatste moment zonder sanctie. Zij kunnen ook andere klanten een verlaagde prijs betalen voor een “wil-call” ticket. Als de klant die de zetel heeft gereserveerd, er eindelijk gebruik van maakt, zal het theater extra geld verdienen. Als die klant de zetel niet gebruikt en in plaats daarvan naar een klantgerichte klant gaat, heeft het theater nog steeds inkomsten. Maar de reserveprijsstrategie kan ook gebruikt worden door andere typen bedrijven. Bijvoorbeeld, een videorecorderwinkel kan meer opladen om de nieuwste releases te reserveren op voorhand.
Promotieprijzen

Promotieprijzen betekenen het combineren van prijzen met promotie. Bijvoorbeeld, een koffiewinkel kan een koffiekaart aanbieden: elke keer dat een klant een aankoop doet, staat de kassier op de kaart van de klant. Na tien postzegels of stoten krijgt de klant gratis koffie. Maar promotionele prijsstelling is een van de creatieve prijsstrategieën die op veel verschillende manieren kunnen worden toegepast. Een andere vorm zou een prijs korting zijn voor klanten die hun vrienden en gezinnen verwijzen. Bijvoorbeeld, een auto reparatie zou kunnen verwezenlijken verwijzingen met een korting op de volgende reparatie, en een sportschool kon twee maanden gratis voor elke genoemde vriend bieden. De klant profiteert doordat hij geld kan besparen en de zakelijke voordelen vanwege de toegenomen klantenbinding en nieuwe klanten.

Zoals we hebben gezien, bieden creatieve prijsstrategie bedrijven de mogelijkheid om inkomsten en winst te maximaliseren. Vooral in moeilijke economische tijden, wanneer de omzet daal, moet u overwegen om creatieve prijsstrategieën te gebruiken om te verdedigen tegen een daling van vraag, inkomsten en winst.

https://www.optimizeroi.com/anker-effect-prijzen-positioneren-je-webshop/