Een all round functie die om een actieve houding vraagt

Wie eraan denkt om als administratief medewerker aan de slag te gaan, kan maar beter de functieomschrijving administratief medewerker goed lezen. Deze functie is namelijk niet voor iedereen weggelegd. Je dient een echte duizendpoot te zijn, niet alleen voor wat betreft verschillende werkzaamheden, maar ook in je omgang met verschillende mensen en de flexibiliteit die van je wordt gevraagd bij dringende zaken. Je moet goed kunnen plannen, kunnen prioriteren en sociaal vaardig zijn. Je hebt overzicht nodig en natuurlijk moet je ook kennis van zaken hebben.

Inhoudelijke informatie administratief medewerker

Elk bedrijf, hoe groot of hoe klein ook, heeft een administratie. En als je de kennis en vaardigheden hebt, kun je het waarschijnlijk wel in je eentje af als je ZZP’er bent. Maar anderen hebben graag iemand die de administratie voor hen verzorgt. Dat kan binnen het bedrijf zijn, maar steeds vaker kan dit ook van thuis uit. Een in house administratief medewerker kan op diverse plekken ingezet worden. Bij het binnenkomen van het bedrijfspand word je door iemand begroet, er wordt gekeken of de contactpersoon aanwezig is die iemand zoekt en deze wordt gebeld om aan te geven dat de gast er is.

Andere taken en verantwoordelijkheden

Maar het hoeft niet bij de ontvangstbalie te blijven. Je kunt ook verantwoordelijk zijn voor de distributie van de post, de archivering van bedrijfsstukken, het beheer van de agenda en het beantwoorden van e-mails. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf waar je terecht komt, kunnen taken nog verder uitgebreid worden. Je hebt dus grote kans om, als je bij een startend bedrijf als administratief medewerker start, mee te groeien met het bedrijf. Je krijgt dan meer taken en verantwoordelijkheden en ook je salaris groeit mee. Dat kan een leuke uitdaging zijn.