Vijf makkelijke tips voor een betere nachtrust

Samen leven in deze maatschappij, waar veel druk wordt gezet op iedereen. Slaap heb je namelijk nodig om de rest van de dag goed te kunnen presteren en functioneren. Dé basisbehoefte waar we niet zonder kunnen. Genoeg slaap. Bijna twee derde van de mensen geeft aan dat ze niet blij zijn met hun nachtrust. We moeten veel werken en top presteren om zo onze vaste lasten te kunnen betalen. Daarnaast hebben we ook nog een gezin en huishouden dat verzorgd moet worden en soms ook kinderen die naar school moeten worden gebracht en ook weer worden opgehaald. Allemaal factoren die er toe leiden dat wij maar door en door en door gaan. Het stressgehalte blijft hoog en de uurtjes die overblijven voor een goede nachtrust worden er niet meer op.

Onvoldoende slaap heeft gevolgen

Wetenschappelijk is er al onderzocht en bewezen dat een minder goede nachtrust de kans vergroot op burn-out, obesitas, chronische vermoeidheid, dementie, kanker, depressie, diabetes en zelfs een beroerte! Een hoop problemen dus. Daarnaast is het ook zo dat onvoldoende slaap kan resulteren in slecht cognitief functioneren en gedragsproblematiek.

Beter kunnen slapen

Hoe krijgen wij ons lichaam voor het slapen gaan in zo’n rustige toestand zodat we beter kunnen slapen in deze drukke maatschappij waar we in leven? Daar is toch helemaal geen tijd voor? Om beter te slapen is het van belang dat je lichaam rust én een veilig gevoel ervaart, voordat het in een diepe rustige slaap kan vallen. Niet alleen het lichaam, maar ook de hersenen herstellen zich alleen op het moment dat ze in een diepe slaap verkeren, ook wel de REM-fase genoemd.

 

SensoLife producten voor een fijne nachtrust

SensoLife beschikt over een groot assortiment aan verzwaringsdekens, verzwaringsvesten, verzwaringskussens en verzwaarde slaapzakken. Er is keuze uit verschillende soorten kleuren, maar ook maten. Daarnaast wordt er samen met jou gekeken naar het ideale gewicht van de verzwaring, dat passend is bij de gebruiker. Je kan zelf een verzwaringsdeken samenstellen die perfect past in jouw of bijvoorbeeld jouw kind zijn slaapkamer, wat het slapen net weer wat net dat beetje aangenamer maakt.

Ben jij klaar om beter te slapen? Hier onder staan vijf tips om je verder te helpen.

Een aantal tips voor een betere nachtrust

  1. Zorg ervoor dat je lichaam genoeg lichamelijke activiteit krijgt. Gun jezelf momenten in een andere omgeving, frisse lucht en zorg dat je fysiek beweegt. Hierdoor heeft het lichaam aan het eind van de dag een voldaan gevoel waardoor je makkelijker in slaap valt.
  2. Kijk niet meer naar een scherm voordat je naar bed gaat. Deze beeldschermen verhogen je hersenactiviteit, terwijl je dit juist wilt verlagen om goed te kunnen slapen. Zorg dat je een uur voor het slapen gaan geen beeldschermen gebruikt en haal deze het beste ook uit de slaapkamer. Zo vermijd je verleiding. Wist je dat ruim 80% van de mensen beeldschermen mee naar bed neemt?  Dit is niet slim. 
  3. Cafeïne en alcohol houdende dranken limiteren. 66% van de mensen drinkt cafeïne houdende dranken voor het slapen gaan en 68% geeft aan alcohol te drinken tijdens de avonduren. Beide hebben ze slechte gevolgen voor de slaap. Door de cafeïne kom je moeilijk in slaap en door de alcohol blijf je hangen in een lichte slaap, waardoor je lichaam niet volledig tot rust komt. Daarnaast is het ook van belang dat je geen zware maaltijden eet voor het slapen gaan.
  4. Om mee te beginnen, moet je zorgen voor een vast slaapritme. Kijk voor jezelf eens na hoeveel uur slaap jij nodig hebt om de dag erna prima te kunnen functioneren.
  5. Bouw voor jezelf een relaxend avondritueel. Maak zeker dat je lichaam en geest voldoende rust ervaren voordat je je ogen sluit. Begin hier ruim een uur voor het slapen mee. Neem eens een lekkere een warme douche, lees vervolgens een boek, demp de lichten. Geef je eigen lichaam diepe druk met bijvoorbeeld een verzwaringsdeken of verzwaringskussen. 

 

Voordelige effecten van een verzwaringsdeken op de slaap

Heb je al eens gehoord van een verzwaringsdeken of een verzwaringskussen? Het zijn specifieke producten met extra gewicht. Door het gewicht van een verzwaringsdeken wordt er druk uitgeoefend op de dieper gelegen sensoren in je lichaam. Dit heeft een positief effect op het in- en doorslapen. Heb je echt geen tijd voor een rustig avondritueel of ben je zo vol met energiek dat je echt iets meer nodig hebt dan alleen wat bewegen door de dag heen? SensoLife heeft de perfecte oplossing. Wanneer er druk op je lichaam komt, wordt er een seintje gegeven aan je hersenen dat de omgeving veilig is en je lichaam in rust kan verkeren. 

https://www.sensolife.nl/c-4628966/verzwaringsdekens/