Last mile delivery

Vandaag de dag wordt er steeds meer gebruik gemaakt van online shopping. Vrijwel alles is online verkrijgbaar en men verwacht steeds meer dat de bestelde producten zo snel mogelijk en in zo goed mogelijke staat aankomen. Klanten verwachten te weten welke reis hun producten af leggen en willen precies bepalen waar en wanneer hun producten aankomen. Dit alles is niet zo simpel als het lijkt. 

 

Last mile delivery is een concept dat pas een paar jaar binnen de logistiek gebruikt wordt. Het is een term die eigenlijk wel voor zich spreekt. Last mile delivery gaat over de laatste stap die een product aflegt naar een opslagplaats of distributiecentrum naar het huis van de klant. Deze fase van het bezorgen is het duurste gedeelte van het hele proces, het kost namelijk tot wel 30% van van hele bezorgingsproces. Dit klinkt misschien als iets te veel, maar het is logisch als je erover nadenkt. Tot die laatste stap is het heel makkelijk om alle bestelde goederen massaal te vervoeren naar één zelfde plaats. Vanaf die laatste stap moet er veel arbeid ingezet worden om alle producten te krijgen bij het huis van degene die het besteld heeft. Dit kost veel meer tijd en moeite dan simpelweg alles naar één adres rijden. Daarom is het ook niet onlogisch dat bedrijven proberen om die laatste stap efficiënter te krijgen en ermee pronken. Het hebben van last mile delivery service is de kers op de taart; het geeft blijk van goede customer service een oog voor detail.

 

Sommige grotere bedrijven, zoals alibaba en amazon, hebben geprobeerd om last mile delivery efficiënter te maken door drones in te zetten, een blijk van de technologische vooruitgang in de laatste paar jaren. Dit lost echter maar een paar van de problemen van last mile delivery op. De grootste problemen waarmee worden geworsteld zijn: de kosten zo laag mogelijk houden, transparant blijven, efficiënter werken, naadloze aansluiten van bezorging op bezorging en een verbeterde infrastructuur.

 

https://www.vpd.eu/