Bloghopper
Image default
Aanbiedingen

Alles wat je moet weten over 5htp

5-Hydroxytryptofaan (5-HTP)

5-Hydroxytryptofaan (5-HTP) is een chemische stof die het lichaam maakt van tryptofaan (een essentieel aminozuur dat je uit voedsel haalt). Nadat tryptofaan is omgezet in 5-HTP, wordt de chemische stof omgezet in een andere chemische stof genaamd serotonine (een neurotransmitter die signalen doorgeeft tussen hersencellen). 5-HTP voedingssupplementen helpen het serotonineniveau in de hersenen te verhogen. Aangezien serotonine de stemming en het gedrag helpt reguleren, kan 5-HTP een positief effect hebben op de slaap, de stemming, de angst, de eetlust en het gevoel van pijn.

5-HTP komt niet voor in de voeding die we eten, maar tryptofaan wel. Het eten van voedingsmiddelen met tryptofaan verhoogt de 5-HTP spiegel echter niet erg. Als supplement wordt 5-HTP gemaakt van de zaden van een Afrikaanse plant genaamd Griffonia simplicifolia.

Andere natuurlijke slaapmiddelen zijn: Gaba, Valeriaan, CBD olie of Tryptofaan.

5-HTP kan helpen bij de behandeling van een breed scala aan aandoeningen die verband houden met lage serotonine niveaus, waaronder de volgende:

Depressie

Voorlopige studies geven aan dat 5-HTP net zo goed kan werken als bepaalde antidepressiva bij mensen met een lichte tot matige depressie. Net als de klasse van antidepressiva bekend als selectieve serotonine heropname remmers (SSRI’s), waaronder fluoxetine (Prozac) en sertraline (Zoloft), verhoogt 5-HTP de niveaus van serotonine in de hersenen. Een studie vergeleek de effecten van 5-HTP met fluvoxamine (Luvox) bij 63 mensen en ontdekte dat degenen die 5-HTP kregen het net zo goed deden als degenen die Luvox kregen. Zij hadden ook minder bijwerkingen dan de Luvox-groep. Deze studies waren echter te klein om met zekerheid te zeggen of 5-HTP werkt. Meer onderzoek is nodig.

Fibromyalgie

Onderzoek suggereert dat 5-HTP de symptomen van fibromyalgie kan verbeteren, waaronder pijn, angst, ochtendstijfheid en vermoeidheid. Veel mensen met fibromyalgie hebben lage niveaus van serotonine, en artsen schrijven vaak antidepressiva voor. Net als antidepressiva verhoogt 5-HTP de serotonineniveaus in de hersenen. Het werkt echter niet bij alle mensen met fibromyalgie. Er zijn meer studies nodig om het effect ervan te begrijpen.

Slapeloosheid

In een studie gingen mensen die 5-HTP namen sneller in slaap en sliepen dieper dan degenen die een placebo namen. Onderzoekers bevelen 200 tot 400 mg per nacht aan om serotonine te stimuleren, maar het kan 6 tot 12 weken duren voordat het volledig effectief is.

Migraine en andere hoofdpijnen

Antidepressiva worden soms voorgeschreven bij migraine. Studies suggereren dat hoge doses 5-HTP mensen kunnen helpen met verschillende soorten hoofdpijn, waaronder migraine. Het bewijs is echter gemengd en andere studies tonen geen effect aan.

Obesitas

Een paar kleine studies hebben onderzocht of 5-HTP mensen kan helpen gewicht te verliezen. In één studie aten degenen die 5-HTP namen minder calorieën, hoewel ze niet op dieet waren, vergeleken met degenen die een placebo namen. Onderzoekers geloven dat 5-HTP mensen een voller (verzadigd) gevoel gaf na het eten, zodat ze minder aten.

Uit een vervolgstudie, waarin 5-HTP ervaring werd vergeleken met placebo tijdens een dieet en een periode zonder dieet, bleek dat degenen die 5-HTP namen ongeveer 2% van hun lichaamsgewicht verloren tijdens de periode zonder dieet en nog eens 3% toen ze op dieet gingen. Degenen die een placebo namen verloren geen gewicht. De in deze studies gebruikte doses waren echter hoog, en veel mensen ondervonden bijwerkingen zoals misselijkheid. Als u ernstig overgewicht heeft, raadpleeg dan uw arts voordat u een afslankmiddel neemt. Vergeet niet dat u uw eet- en bewegingsgewoonten zult moeten veranderen om meer dan een paar kilo te verliezen.

Voedingsbronnen

Je kunt 5-HTP niet uit voedsel halen. Het aminozuur tryptofaan, dat het lichaam gebruikt om 5-HTP te maken, zit in kalkoen, kip, melk, aardappelen, pompoen, zonnebloempitten, raap- en koolzaad en zeewier.

Beschikbare vormen

5-HTP wordt in het lichaam gemaakt uit tryptofaan, of kan worden ingenomen als supplement. Supplementen worden gemaakt van extracten van de zaden van de Afrikaanse boom Griffonia simplicifolia. 5-HTP is ook te vinden in veel multivitaminen en kruidenpreparaten.

Hoe in te nemen

Pediatrisch
5-HTP mag niet aan kinderen worden gegeven.

Volwassenen
Omdat 5-HTP giftig kan zijn in hoge doses, moet u met uw arts praten voordat u 5-HTP neemt. Uw arts kan u helpen de juiste dosis voor u te bepalen.

Voorzorgsmaatregelen

Vanwege de kans op bijwerkingen en interacties met medicijnen mag u voedingssupplementen alleen onder toezicht van uw zorgverlener innemen.

Tryptofaan slaapmiddel gebruik is in verband gebracht met de ontwikkeling van ernstige aandoeningen, zoals lever- en hersentoxiciteit, en met het eosinofiele myalgiesyndroom (EMS), een mogelijk fatale aandoening die de huid, het bloed, de spieren en de organen aantast. Dergelijke meldingen waren voor de FDA aanleiding om in 1989 de verkoop van alle tryptofaansupplementen te verbieden. Net als bij tryptofaan, is EMS gemeld bij 10 mensen die 5-HTP gebruikten.

Bijwerkingen van 5-HTP zijn over het algemeen mild en kunnen bij sommige mensen misselijkheid, brandend maagzuur, winderigheid, gevoelens van volheid en gerommel omvatten. Bij hoge doses kan zich het serotoninesyndroom ontwikkelen, een gevaarlijke aandoening veroorzaakt door een teveel aan serotonine in het lichaam. Praat met uw arts voordat u hogere dan de aanbevolen doses neemt.

Mensen met hoge bloeddruk of diabetes moeten met hun arts overleggen voordat zij 5-HTP innemen.

Als u antidepressiva neemt, moet u geen 5-HTP nemen (zie rubriek “Mogelijke interacties”).

Mensen met een leverziekte, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven mogen geen 5-HTP innemen.

5htp