Bloghopper
Image default
Eten en drinken

Zitten er koolhydraten in aardappelen?

Koolhydraten zijn de voornaamste vorm van glucose (suiker) in jouw lichaam. Het gebruikt glucose voor energie.

Als je diabetes, prediabetes of gewoon goed let op je bloedsuiker, is het belangrijk om goed te kijken naar je koolhydraten-inname. Koolhydraten verhogen je bloedsuikerspiegel. Als deze niet wordt beheerst, kan het problemen veroorzaken. Denk aan slecht zicht, hoofdpijn en vermoeidheid. Ondanks de energieboost die je krijgt van aardappelen, bevatten ze veel zetmeel, een type carbohydrate. Het is belangrijk om de juiste porties te eten.

Het herkennen van de verschillende type koolhydraten en hoe aardappelen je bloedsuiker beïnvloeden, kan je helpen om pieken in de bloedsuikerspiegel te voorkomen.

Hoe zetmeelrijk zijn aardappelen?

Aardappelen worden beschouwd als een zetmeelrijke groente en een gezonde vorm van koolhydraten. Ze bevatten veel vezels (wanneer je het vel er niet vanaf schilt), bevatten bijna geen calorieën en bevatten veel vitamines en mineralen.

Veel aardappelvarianten hebben een hogere glycemische index (GI). De GI rankt verschillende voedselsoorten als hoog (GI boven 70), middel (GI van 56 t.m. 69) en laag (GI van 55 of minder). De GI-ranking is gebaseerd op hoe het voedselmiddel je bloedsuikerniveau beïnvloedt.

Zoals je kunt zien heeft een roseval aardappel een hoge GI, maar is gemiddeld onder de aardappelsoorten.

Zelfs als het een complexe koolhydraat is, verhogen sommige aardappelen de bloedsuikerspiegel sneller dan andere types. Dit komt doordat het lichaam hoge GI sneller verbrandt dan degene met een lage of gemiddelde GI.

Om hoge glucose levels te vermijden, moet je je porties goed inschatten. Je hoeft niet helemaal aardappel uit te sluiten, maar het goed beheersen is belangrijk.

Een gebakken, gemiddelde russet aardappel heeft ongeveer 31 gram aan zetmeel. Om het zetmeel te berekenen in voedsel, zoek naar de totale koolhydraten op de verpakking en haal de voedingsvezels en suiker uit dat aantal om de hoeveelheid zetmeel te bepalen.

Voor een volwassene die tussen de 45 en 100 kg weegt die een lage bloedsuiker heeft (onder 70 mg/dL, helpt 1 gram koolhydraten de bloedsuiker met 3-4 mg/dL te verhogen.

Het is belangrijk dat deze factoor kan veranderen gebaseerd op jouw niveau aan insulineresistentie of -gevoeligheid, slaapkwaliteit, stressniveau en ander geconsumeerd voedsel. Gebaseerd op deze variabele, een gebakken, gemiddelde roodbruine aardappel heeft ong. 33 gram aan verteerbare koolhydraten dat je bloedsuiker kan verhogen tot 99 mg/dL.

Samenvatting

Als je op je bloedsuikerspiegel moet letten, wilt dat nog niet zeggen dat je je favoriete gerechten moet missen. De truc is kijken naar wat je eet en het monitoren hoeveel koolhydraten je consumeert.

Aardappelen bevatten veel zetmeel en moet je niet te veel eten, zeker als je diabetes of prediabetes hebt. Terwijl je misschien je aardappelinname moet verlagen, kunnen enkele lekkere alternatieven toch je smaakpapillen verwennen. Denk bijvoorbeeld aan een erwtensoep pakket om tijdens deze koudere maanden een lekker gerecht op tafel te zetten.

Gerelateerde artikelen

Matcha het wonderlijke biologische poeder, gezond en trendy

Een catering in Almelo is natuurlijk erg gemakkelijk

Hoeveel water heb ik per dag nodig?