Visueel waarnemingsvermogen

Bloghopper

Het schieten van mooi plaatjes is het hoofddoel van een fotograaf. Zorgen dat het publiek wordt bereikt met 1 foto, een foto dat een verhaal verteld is daarom zeer waardevol. Foto’s worden ook gebruikt om situaties aan te geven en te verduidelijken. Men is constant bezig om de wereld dingen te laten zien, dit gebeurt vaak aan de hand van een foto. Een foto is niet meer weg te denken bij een nieuwsartikel, men heeft dankzij de foto al snel een beeld bij de gebeurtenis. Hier is het effect van een foto zeer zichtbaar en maakt het voor mensen makkelijker om het te begrijpen.

Plaatjes maken het snel duidelijk, denk maar eens verkeersborden met poppetjes erin, de poppetjes of iconen geven aan wat de wegsituatie is waardoor men dit meteen begrijpt. Het visueel waarnemingsvermogen zorgt er dus voor dat alles sneller begrepen wordt. Bijvoorbeeld iemand schetst een situatie met tekst, het kan dan weleens voor komen dat deze niet begrepen wordt. Een foto daarentegen opsturen is efficiënter en wordt direct begrepen door het brein. Daarom zijn plaatjes op producten zeer effectief en zorgen deze ervoor dat de producten herkend worden. Zo creëren bedrijven een imago voor een bepaald product en als deze goed wordt terug gevonden wordt is dit een goed teken.

Hetzelfde geld voor event fotografie, dit zorgt ervoor dat na het event het event door de bezoeker opnieuw wordt beleefd. Het gevoel wordt sterker en de dag wordt herhaald in het hoofd, waardoor men vaak wordt herinnerd aan de vaak fijne dag. Niet alleen festivals worden er foto’s gemaakt, ook op zakelijk events is het maken van foto’s zeer nuttig, zo kan men foto’s gebruiken ter promotie. Ook geeft het de mogelijkheid om een foto te maken die op kantoor gehangen kan worden. Een event photographer Amsterdam verzorgt dit voor events in Amsterdam.

http://www.remydeklein.com/