Analyses

Iedere voetballiefhebber gaat al ruim voor de start van een wedstrijd klaar voor de televisie zitten want de voorbeschouwing begint dan namelijk al. Voor iedere niet-voetballiefhebber is het haast niet te begrijpen waarom iemand in godsnaam naar al dat gepraat wil gaan luisteren. Voetballiefhebbers doen dit vervolgens vaak weer af als onwetendheid  van (meestal) het vrouwelijke geslacht.

Tijdens de voorbeschouwing worden meestal de opstellingen en voorspellingen doorgenomen met deskundige gasten. In Nederland zitten vaak Bert van Marwijk en Co Adriaanse de Europese wedstrijden te analyseren. De twee oud trainers hebben zelf jarenlang in de top gewerkt en weten hierdoor de kijker met kennis spelsituaties te verduidelijken.  Het hoogtepunt van de analyses van voetbalwedstrijden vindt doorgaans toch echt plaats na afloop van de wedstrijd, dit wordt de nabeschouwing genoemd. In de nabeschouwing worden vaak de belangrijkste punten van een wedstrijd nog is doorgenomen maar daarnaast wordt er ook steeds vaker gebruik gemaakt van statistieken om de prestaties van sommige spelers te belichten. Tegenwoordig wordt namelijk van elke speler gemeten hoeveel hij heeft gelopen en daarnaast wordt er ook vaak een heat map van spelers gemaakt. Hier valt dan exact op te zien waar een speler het meeste heeft gelopen. Analisten kunnen met deze informatie vervolgens weer makkelijker prestaties beoordelen en hiermee dus beter de kijker bedienen.

Als winkelier zou je ook wel zo’n heat map willen hebben van het winkelend publiek in jouw zaak. Welke onderdelen van de winkel zijn aantrekkelijk voor de klant en komt dit specifiek door de inrichting van dit gedeelte van de winkel? Sinds kort is voor winkeliers ook mogelijk om dit soort informatie te verzamelen. Er is namelijk software die door middel van de Wi-Fi signalen van klanten dit soort informatie verzameld. Buiten een heat map levert deze software nog veel meer interessante statistieken zoals de instore performance en de winkel loyaliteit.

http://www.crumbbase.nl/